Hop til indhold

Vintertermin 2025

 Dato/sidste frist  Aktivitet

4. september 2025

Indberetning til XPRS

Censorkompetencer – skal altid indberettes

Indberetning af lærere, der vil påtage sig skriftlig censur for skoleåret 2025/2026.

Bemærk, der skal både indberettes for vinterterminen 2025 og sommerterminen 2026.

Fagkonsulenter og medlemmer af opgavekommissionen skal også indberettes.

Bemærk: Institutionerne skal løbende indberette ved fratrædelse, orlov, adresseændringer mv.

2. oktober 2025

Prøveshoppen åbner

Prøveshoppen åbner for bestilling af prøvemateriale

Institutionen skal bestille det trykte prøvemateriale i Prøveshoppen.

7. oktober 2025

Indberetning til XPRS

Frist for indberetning af prøveplaner

Indberetning af kursister til skriftlige prøver - skal altid indberettes også ved evt. tom indberetning.

Institutionen skal senest denne dag indberette prøveplaner.

Ultimo oktober 2025

Udmelding fra XPRS

Udmelding af prøveplaner

Styrelsen udmelder indberettede kursister til skriftlige prøver via XPRS.

Ultimo oktober 2025

Udmelding fra XPRS

Udsendelse af beskikkelsesbreve til censorer

Herefter udsendelse efter behov.

Beskikkelsesbrevene udsendes pr. mail til institutionen, der skal videresende til censorerne.

Ønsker til ændringer skal meddeles til indberetningsinstitutionen, som meddeler styrelsen ønskerne på vp@stukuvm.dk.

24. oktober 2025

Prøveshoppen lukker

Prøveshoppen lukker for bestilling af prøvemateriale

Bemærk: Efterbestilling af prøvemateriale er ikke længere muligt. Institutionerne skal derfor selv printe evt. ekstra prøvemateriale i Prøveshoppen.

Primo november 2025

Udmelding fra XPRS

Censurplaner til skriftlige prøver

Bemærk: Udmelding af ændringer til censurplanen skal altid hentes/benyttes.

Allokeringsbreve til beskikkede censorer udsendes pr. mail til institutionerne, der skal videresende til censorerne hurtigst muligt.

 17. november 2025

Udsendelse af prøvemateriale

Trykt prøvemateriale sendes fra producenten til institutionens hovedadresse

 1. december til 5. december 2025

Prøveperiode

Prøvekalender kan ses på uvm.dk/avu

 

Sommertermin 2026

 Dato/sidste frist  Aktivitet

18. februar 2026

Prøveshoppen åbner

Prøveshoppen åbner for bestilling af prøvemateriale

Institutionen skal bestille det trykte prøvemateriale i Prøveshoppen

3. marts 2026

Indberetning til XPRS

Frist for indberetning af prøveplaner

Indberetning af kursister til skriftlige prøver - skal altid indberettes også ved evt. tom indberetning.

Institutionen skal senest denne dag indberette prøveplaner. 

Primo marts 2026

Udmelding fra XPRS

Udmelding af prøveplaner

Styrelsen udmelder indberettede kursister til skriftlige prøver via XPRS.

6. marts 2026

Prøveshoppen lukker

Prøveshoppen lukker for bestilling af prøvemateriale

Bemærk: Efterbestilling af prøvemateriale er ikke længere muligt. Institutionerne skal derfor selv printe evt. ekstra prøvemateriale i Prøveshoppen

Ultimo april 2026

Udmelding fra XPRS

Censurplaner til skriftlige prøver

Bemærk: Udmelding af ændringer til censurplanen skal altid hentes/benyttes

Allokeringsbreve til beskikkede censorer udsendes pr. mail til institutionerne, der skal videresende til censorerne hurtigst muligt 

 27. april 2026

Udsendelse af prøvemateriale

Trykt prøvemateriale sendes fra producenten til institutionens hovedadresse. Prøvematerialet behandles fortroligt frem til prøvens begyndelse.

 11. maj til 19. maj 2026

Prøveperiode

Prøvekalender kan ses på uvm.dk/avu

 

Download den aktuelle administrative prøvekalender for skoleåret 2025/2026 i pdf nedenfor:

Sidst opdateret: 13. august 2025