Hop til indhold

Partierne bag gymnasiereformen er enige om, at danske unge skal blive bedre til matematik. Derfor nedsatte de tidligere på året en matematikkommission, som nu har afleveret en række anbefalinger til at styrke det faglige niveau i matematik i gymnasiet.

Overordnet anbefaler kommissionen følgende tre fokuspunkter i matematikundervisningen:

  • Robusthed: Øget robusthed i elevernes omgang med faget og træning i basale færdigheder.
  • Samspil: Stærkere fokus på matematik ”på tværs” af anvendelsesfelter og centrale fag.
  • Progression: Bedre indsigt i matematik ”på langs” af uddannelsesforløbene fra grundskole til gymnasium, i gymnasieforløbet og fra gymnasiet til videregående uddannelse.

”Flere unge skal blive dygtige til matematik, da matematiske færdigheder er grundlæggende forudsætninger for en lang række videregående uddannelser og job. Kommissionens anbefalinger skal medvirke til at løfte det faglige niveau i matematikundervisningen på landets gymnasier. I dag skal alt for mange supplere deres studentereksamen for at blive optaget på en videregående uddannelse. Derfor styrker vi matematik med den nye gymnasiereform, så flere unge får direkte adgang til at læse videre", siger undervisningsminister Merete Riisager.

Kommissionen er blandt andet kommet med forslag til udvikling af fagets indhold, prøveformer og faglige overgange fra grundskole til gymnasiale uddannelser og til videregående uddannelser.

Med den nye gymnasiereform bliver matematik B obligatorisk for langt de fleste elever på stx og hhx. Kun elever med mindst tre fremmedsprog kan undgå kravet om matematik på B-niveau.

Læs matematikkommissionens rapport her.

Kommissionens anbefalinger vedrører blandt andet:
  • Tilrettelæggelsen af matematik i grundforløbet, hvor der skal tages udgangspunkt i et kendt emne (den rette linje) fra grundskolen, som kan løftes til gymnasialt niveau
  • Justering af det faglige indhold især i matematik på B-niveau
  • Brug af CAS og andre digitale værktøjer i undervisningen og ved prøverne
  • Fokus på samspil mellem matematik og centrale fag, så begge fag får gavn af samspillet
  • Overordnede principper for nye prøveformer
  • Barrierer ved overgange i uddannelsessystemet
  • Styrkelse af lærernes didaktiske og pædagogiske kompetencer.