Over tre faser bestående af udvikling, pilotafprøvning og kontrolleret forsøg er et treårigt udviklings- og forsøgsprogram i gang med at udvikle kvaliteten af dansk- og matematikundervisningen i folkeskolen. Frem til udgangen af 2018 er der afsat 20 millioner kroner til programmet, som involverer over 100 skoler i udvikling og forsøg og 27 forskere og udviklere i gennemførelsen af programmet. Bag programmet står Undervisningsministeriet, Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen.
”Projektets formål er at skabe bedre kvalitet i dansk og matematik ved at udvikle, afprøve og udbrede en undersøgende tilgang i undervisningen. Det skal ske på en faglig systematisk måde, hvor lærerne ikke præsenterer facit for eleverne, men hvor det faglige kommer ind som en støtte til at opleve, stille spørgsmål og gennemføre undersøgelser, som eleverne har et ejerskab til. Målet er at skabe kvalitet for den enkelte elev ved at åbne fagenes indhold og metoder på en levende og nærværende måde, der motiverer dem til at gå undersøgende til værks – både alene og i fællesskab,” forklarer Thomas Illum Hansen fra UCL, som er overordnet leder af projektet.
Udviklingssprogrammet ledes af Læremiddel.dk og Center for Anvendt Skoleforskning ved University College Lillebælt, der har vundet et udbud af programmet. Programmet bliver gennemført i tæt samarbejde med Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, University College Sjælland, University College Nordjylland og UC Syd.