Danske elever bruger meget it i undervisningen. Det viser blandt andet den seneste rapport fra OECD om skoleelevers digitale kompetencer. Teknologien skal dog udnyttes bedre, hvis de læringsmæssige potentialer skal indfries.
Via puljen til digitale læremidler kan kommuner få tilskud til digitale læremidler, der lever op til en række tildelingskriterier. I 2016 bliver der udmøntet yderligere 65 mio. kroner fra puljen. Når puljemidlerne næste år skal uddeles, vil der være større fokus på, at de digitale læremidler kan bruges til målstyret undervisning.
Formålet er at hjælpe lærerne med udvikling af læringsmålstyret undervisning. Allerede i 2015 blev der indført et krav om, at producenterne skal angive på Materialeplatformen, hvilke forenklede Fælles Mål læremidlet understøtter, og det er dette krav, som nu udvides yderligere.
Digitale læremidler rummer mange pædagogiske og faglige potentialer. Blandt andet kan digitale læremidler hjælpe lærerne med at differentiere undervisningen, og de kan gøre eleverne mere motiverede. De digitale læremidler har dog størst effekt, når de bliver brugt med en klar didaktisk plan for, hvilke mål eleverne skal opnå i fagene.
”Det er langt nemmere at lære, når det er tydeligt, hvad man skal lære. Derfor vil vi gerne bidrage til, at dem, der udvikler digitale læremidler, i højere grad tænker på, hvordan de kan gøre undervisningen så konkret og virkelighedsnær for eleverne som muligt,” siger minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby.
Også formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg Anna Mee Allerslev hilser den nye runde af puljemidler velkommen:
”Kommunerne har i flere år arbejdet ihærdigt med it i folkeskolen. Puljen for digitale læremidler bidrager derfor positivt, når skolerne skal omstille sig fra en analog til en digital verden. Arbejdet med it i folkeskolen og digitale læremidler er samtidig en afgørende forudsætning for at realisere målene i folkeskolereformen og sikre, at alle elever bliver så dygtige, som de kan,” siger Anna Mee Allerslev.
Puljen til digitale læremidler er en del af en større indsats for it i folkeskolen, hvor der er afsat 500 mio. kr. i perioden 2012-2017. Hovedparten af de 500 mio. kr. udmøntes i puljen til digitale læremidler. Formålet er at stimulere markedet, så der udvikles flere digitale læremidler af højkvalitet.
Puljen udmøntes for et år ad gangen, og de nye tildelingskriterier vil være gældende fra 1. januar til 31. december 2016.
Læs mere på uvm.dk/digitalpulje.
Fakta |
---|
Puljen er en del af den fællesoffentlige indsats for it i folkeskolen, hvor der er afsat 500 millioner kroner i perioden 2012-2017 til øget brug af it i folkeskolen. Indsatsen indgår i aftalen om et fagligt løft af folkeskolen fra juni 2013 og er samtidig en del af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015. Indsatsen skal bl.a. bidrage til, at it og digitale læremidler i højere grad integreres i den daglige undervisning. Hovedparten af midlerne er afsat til at medfinansiere kommunernes indkøb af digitale læremidler. |