Hop til indhold

Når eleverne på stx næste sommer sætter sig ned ved bordene for at gå til eksamen i skriftligt spansk begyndersprog A, skal de løse opgaverne i hånden. Uden en computer til at tjekke grammatikken efter. Eller hjælp fra AI til at skrive teksten.  

Det fik forleden en studerende til tasterne her i avisen. Han var bekymret for, hvad det betyder for elever med ordblindhed. 

Jeg vil gerne takke den studerende for at sætte et vigtigt emne på dagsordenen. Ordblindhed er et livsvilkår, som nogle må leve med. Vi skal derfor som samfund støtte op om dem, der har brug for lidt mere hjælp. Derfor forstår jeg godt bekymringen. Men jeg vil gerne garantere, at alle elever med en ordblindediagnose fortsat har ret til at bruge den støtte i undervisningen og til eksaminer, de har brug for. Også med denne nye prøveform. Det er noget, der er meget klare retningslinjer om. 

Når vi igen hiver den lidt gammeldags eksamensform frem fra skuffen, er det fordi vi i disse år prøver at finde svar på, hvordan vi kan hjælpe skoler og uddannelser i hele landet med de store udfordringer med snyd med digitale hjælpemidler. En udfordring, særligt fremmedsprogsfagene møder. Samtidig skal elever også lære at forholde sig til og bruge teknologi kritisk. Derfor skal der også fremover være prøver med hjælpemidler.

For hvordan skal vi håndtere det, når den teknologiske udvikling lige pludselig betyder, at en kunstig intelligens med et enkeltklik fx kan skrive formfuldendte spanske stile? Noget vi bruger årevis på at lære i skolen. Det stiller nye krav til vores uddannelsessystem. 

Erfaringerne fra et forsøg med prøver i spansk begyndersprog A med pen og papir viste, at prøveformen både modvirker snyd og hjælper eleverne med at danne deres eget sprog. At eleverne pludselig kunne se meningen med at kende gloser og grammatiske regler for at kunne kommunikere på sproget. Fordi de ikke havde en computer til at gøre det dem. Det er en utrolig vigtig indsigt. 

Derfor har jeg også for nylig foreslået at udbrede prøveformen med pen og papir til andre sprogfag på landets gymnasier. Men det skal selvfølgelig ikke ske uden hensyn til de elever, der har behov for deres hjælpemidler for at være ligestillet med andre ved prøverne.