Hop til indhold

Vi har støbt fundamentet til at sikre lærepladser og flere faglærte. I Danmark lever vi af at være dygtige. Vi har kloge hænder, der bygger huse, reparerer skibe og fly og passer vores grønne områder. De faglærte får de økonomiske hjul til at glide. Og unge på erhvervsuddannelser gør os rigere som samfund.
Med den nye trepartsaftale har regeringen, sammen med arbejdsmarkedets parter, støbt fundamentet til at sikre lærepladser og møde udfordringen med mangel på faglærte. På den korte bane holder vi hånden under lærlinge, elever og virksomheder med over fem mia. kr. Det gør vi for eksempel ved at indføre en løntilskudsordning resten af i år både for dem, der har lærlinge, og dem der ansætter nye lærlinge.
På længere sigt har regeringen og arbejdsmarkedets parter forpligtet hinanden til at løse udfordringen med manglende lærepladser og fortsætte udviklingen af erhvervsuddannelserne. Ikke bare med ord.
Med en halv mia. kr. om året.
Det er en stor aftale. Og det er en anerkendelse af, at vi ikke er lykkedes med lærepladsområdet.
For 40 år siden førte danske lærlinge kampagner for flere lærepladser. Siden da har verden mildest talt ikke stået stille. Vi har vundet et EM i fodbold, mobiltelefonen er blevet allemandseje, og internettet forbinder hele verden.

Men på trods af den rivende udvikling har unge konstant haft problemer med at få en læreplads, når de ønsker at blive eksempelvis håndværkere. Det er en pinlig sag for alle regeringer i den periode - røde som blå. År efter år har tusindevis af unge kan ikke kunne komme videre med deres erhvervsuddannelse.
Forestil dig hvis der i hver gymnasieklasse var omkring halvdelen, der hvert år ikke kunne gå fra 1.g til 2. g.
Udsigterne er blevet værre efter coronaens indtog.
Der er allerede lamper, der lyser rødt på uddannelserne, og ordrebøger, der svinder ind hos virksomhederne.
Fra midten af marts til udgangen af april er antallet af nye lærepladsaftaler halveret ifølge de seneste tal fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Over 18.000 elever skal ud til virksomhederne til sommer. Der er intet overraskende i, hvis det mest udbredte spørgsmål på erhvervsskolerne lige nu er: Kan jeg komme videre med min uddannelse på den anden side af sommerferien? Det udgør en kæmpe trussel mod det danske velfærdssamfund, hvis vi mister en hel ungdomsårgang, som i disse år er i gang med at etablere sig i voksen-og arbejdslivet.
I alt for mange år har vi overladt ansvaret for at finde en læreplads til eleverne, helt ned til 16-årige. I en tid hvor alle virksomheder har det svært, kan selv den største gejst slukkes hos en ung, der må gå forgæves fra dør til dør. Og når man tænker over det, så kan vi faktisk ikke være det bekendt over for dem.
Med aftalen udstikker vi derfor en række pejlemærker, hvor arbejdsgiverne og fagbevægelsen forpligter sig til, at unge på grundforløb 2 ved, hvad der skal ske på den anden side af sommerferien. Et af dem er, at elever på erhvervsuddannelserne skal opleve et uddannelsesforløb uden unødige afbrud.
Desuden kræver den nuværende og kommende økonomiske situation, at vi tænker os godt om, når vi skal genstarte den økonomiske motor. Det har længe stået klart, at danske virksomheder kommer til at mangle faglærte frem mod 2025. Det er ikke bare et problem for virksomheder. Samfundet betaler også en høj pris, når vi mangler for eksempel elektrikere og murere.
Det ser desværre ud til, at en alvorlig økonomisk krise lurer rundt om hjørnet. Og selv om vi taler om en ordentlig pose penge, kan vi ikke garantere, at det er nok. Så vi er ikke i mål endnu.
Men aftalen har gjort det økonomisk attraktivt at have elever i lære. Selv for virksomheder, der er økonomisk pressede. Og vi er enige om at mødes igen til sommer med arbejdsmarkedets parter for i fællesskab at løse den overordnede opgave med at have lærepladser nok.
For vi må ikke tabe en ungdomsårgang på gulvet på grund af corona. Det er helt bogstaveligt dem, der skal genopbygge Danmark.
Det udgør en kæmpe trussel mod det danske velfærdssamfund, hvis vi mister en hel ungdomsårgang, som i disse år er i gang med at etablere sig i voksen- og arbejdslivet.