Hop til indhold

Der er brug for bedre rammer for fordybelse og koncentration i undervisningen og for nærværende fællesskaber. Derfor skal mobiltelefoner ud af folkeskolen og fritidstilbud. Og skoler skal blokere for adgangen til hjemmesider, der ikke er relevante for undervisningen.

Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har indgået en aftale om mobilfrie folkeskoler og fritidstilbud m.v. Regeringen og partierne er enige om, at der skal indføres lovkrav om, at skolebestyrelser, fritidshjemmenes forældrebestyrelser og ungdomsskolebestyrelser skal fastsætte en lokal politik, der skal gøre folkeskoler og fritidstilbud mobilfrie – med mulighed for velbegrundede undtagelser

”Mobiltelefoner i skoler og fritidstilbud skaber uro og forstyrrelser i børn og unges hverdag. Jeg er glad for, at vi nu tager et opgør med dem, så vi kan fokusere på det vigtigste – nemlig fordybelse, fællesskab og ro,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Reglerne skal gælde smartphones og andre private elektroniske enheder med adgang til internettet, dog ikke computere og tablets, der bruges i undervisningen.

Den lokale politik vil dog sikre, at enhederne fortsat kan bruges i tilfælde af sundhedsmæssige hensyn, fx måling af blodsukker hos elever med diabetes, og understøttelse af deltagelsesmuligheder for elever med funktionsnedsættelse, fx ordblindhed.

Derudover kan der i politikken fastlægges yderligere lokale undtagelser i tilfælde af eksempelvis faglige hensyn til undervisningen eller særlige praktiske hensyn. Muligheden for lokale undtagelser skal ses i sammenhæng med, at regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti med Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram har besluttet, at lokal medbestemmelse er vigtigt for folkeskolen.

Børne- og Undervisningsministeriet vil udarbejde et forslag til en standardpolitik, som skolerne vil kunne anvende.

Aftalens initiativer tager udgangspunkt i Trivselskommissionens anbefalinger fra februar 2025.

Krav om indholdsfiltrering af ikke-relevante hjemmesider

Regeringen og partierne er også enige om, at der skal indføres lovkrav om, at grundskoler, efterskoler, frie fagskoler, ungdomsuddannelser og FGU skal have et værktøj til indholdsfiltrering på skolens netværk, der blokerer adgang til hjemmesider, der ikke har undervisningsmæssig eller pædagogisk relevans. 

Ikke-relevante hjemmesider kan fx være inden for kategorierne gaming, streaming, shopping, sociale medier, porno og gambling.

Det vil være op til lokal beslutning, hvordan det konkret sikres, at elever i skoletiden ikke tilgår indhold, der vurderes ikke at have undervisningsmæssig eller pædagogisk relevans. Det gælder både det konkrete valg af den tekniske løsning og fastlæggelse af hvilke konkrete hjemmesider, der skal blokeres.

”Med denne aftale tager vi et vigtigt skridt for at skabe mere ro, fordybelse og fællesskab i vores skoler og fritidstilbud. Alt for mange børn bliver i dag forstyrret af mobiltelefoner og skærme, mens de burde have fokus på undervisning og kammerater. Vi socialdemokrater ønsker, at børn får bedre mulighed for at lære, lege og være en del af fællesskabet – uden digitale forstyrrelser. Derfor er vi glade for, at vi nu sammen med et bredt flertal kan gøre skolen mere mobilfri og samtidig sikre plads til lokale løsninger og hensyn til de elever, der har særlige behov,” siger Sara Emil Baaring, Socialdemokratiet.

”Skærme fylder i mange børn og unges liv, og nogle gange fylder de for meget. I Venstre er vi derfor glade for, at vi med aftalen kan få mobilerne ud af skolerne og fritidstilbuddene og sikre, at eleverne ikke bliver distraheret af skærmen i undervisningen. Samtidig har det været vigtigt for os at skabe rum til lokale løsninger, så hver enkelt skole kan finde den tilgang, der passer bedst til deres behov”, siger Anni Matthiesen, Venstre. 

”Jeg gik ind i politik som klinisk psykolog, bl.a. fordi jeg har set, hvordan overdrevent skærmbrug kan undergrave børns læring og trivsel. I Moderaterne har vi kæmpet hårdt for at få skærmene ud af skolen og fritidstilbuddene. Jeg er glad for, at vi nu har en bred aftale, der tager et første vigtigt skridt i retning af mere ro, læring og fællesskab. Trivselskommissionen peger på, at skærme spiller en væsentlig rolle i den stigende mistrivsel. Anbefalinger er ikke længere nok - der skal handling til. Derfor pakker vi nu mobilerne væk i skoletiden og opfordrer skolerne til aktivt at understøtte forældredialoger om, hvornår det er hensigtsmæssigt, at børn får egen mobil. Forhåbentlig kan det medføre, at smartphonedebutalderen hæves fra de nuværende 8 år. Det vil styrke trivsel og indlæring markant,” siger Rasmus Lund-Nielsen, Moderaterne.

”En god skole kræver, at man kigger op fra skærmen, og ikke bliver forstyrret af en summende mobiltelefon et eller andet sted i klasselokalet. Vi har alle fået sværere ved at koncentrere os, men vi kan hjælpe børn og unge med klare regler for mobiltelefonerne. Derfor synes vi også i SF, at udgangspunktet skal være, at skolen er mobilfri, og at man selvfølgelig kan lave enkelte undtagelser lokalt. Det har mange skoler allerede besluttet, og nu håber vi, at vi får de sidste med,” siger Sigurd Agersnap, Socialistisk Folkeparti. 

”Børn går i skole for at lære, diskutere, lytte, tale, undres og undersøge i et fællesskab. Derfor mener vi i Liberal Alliance, at skoletiden som udgangspunkt bør være et rum, hvor man er til stede sammen - uden afbrydelser fra mobilen. Derfor er det positivt, at der fra politisk hold sendes et klart signal om, at skoletid i udgangspunktet er skærmfri tid.

Med det sagt har vi tillid til, at lærere, pædagoger og ledelser bedst selv kan vurdere, hvilke rammer der skaber det bedste undervisnings- og fritidsmiljø for netop deres elever. Derfor har vi arbejdet aktivt i forhandlingerne for at undgå et totalt forbud fra Christiansborg, men i stedet give mest mulig lokal frihed og handlerum til de enkelte institutioner,” siger Helena Artmann Andresen, Liberal Alliance.

”Klasselokalet er skabt til fordybelse og dannelse – ikke til likes, voldsomt indhold og en lind strøm af 10-sekundersvideoer. Derfor er jeg meget tilfreds med, at vi nu tager et opgør med mobiltelefoner i både folkeskoler og fritidstilbud. Børn skal have lov til at være børn. Det har også været vigtigt for os, at vi med aftalen stadig giver plads til de pædagogiske og didaktiske hensyn på den enkelte skole,” siger Lise Bertelsen, Det Konservative Folkeparti.

“Dansk Folkeparti glæder sig over, at skolerne endelig bliver mobilfrie. Det er godt for indlæringen og for kammeratskabet. Lærerne får dermed ro til at undervise,” siger Alex Ahrendtsen, Dansk Folkeparti.

”Børn skal bruge kroppen, høre historier og skabe og opleve i fællesskab - ikke sidde bag hver sin skærm. Denne aftale er et godt første skridt. Men det er ikke gjort med at pakke telefonerne væk. I Radikale Venstre vil vi have flere lærere i skolen, så de har tid og materialer til at lave levende undervisning. Og magisk fritter med dygtige fritidspædagoger, musik, kaniner og byggelegeplads, hvor børn kan lave fede aktiviteter sammen,” siger Lotte Rod, Radikale Venstre.