Hop til indhold

Regeringen vil understøtte, at lærerne har friheden, fagligheden og rammerne til at undervise i svære emner. Det sker på baggrund af, at næsten hver fjerde lærer på tværs af grundskolen og gymnasiet har undladt at undervise i mindst ét emne, som de oplever som kontroversielt. Det kan være emner som fx Muhammedkrisen, krigen mellem Israel og Hamas, kønsidentitet, selvmord og selvmordstanker. Det viste undersøgelsen om undervisning i emner, der kan opleves som kontroversielle, der blev offentliggjort i juni 2025.  

Regeringen vil derfor arbejde videre med fire følgende initiativer: 

  • Afdække muligheden for obligatorisk undervisning i Muhammedkrisen i folkeskolen: For at understøtte, at alle elever undervises i Muhammedkrisen i løbet af deres skolegang, igangsættes et arbejde med at afsøge muligheden for obligatorisk undervisning i Muhammedkrisen. Det skal ske via en tilføjelse til historiekanonen i folkeskolen. 
  • Finansiering af en ekstern aktør til understøttelse af grundskoler og gymnasier: Regeringen vil sikre muligheden for, at grundskoler og gymnasier kan få hjælp af en ekstern aktør i arbejdet med undervisning i bl.a. ytringsfrihed og kontroversielle emner som fx Muhammedkrisen. Der afsættes derfor finansiering til en ekstern aktør, der kan understøtte grundskoler og gymnasier, der har behov for det.
  • Styrelsen for Undervisning og Kvalitet laver anbefalinger til grundskoler og ungdomsuddannelser: Styrelsen vil sørge for materiale målrettet lærere, ledelser og relevante kommunale ansatte med viden og inspiration til undervisning i kontroversielle emner. Anbefalingerne udarbejdes i to versioner, en til grundskoler og en til ungdomsuddannelser.
  • Dialog med parter på grundskole- og gymnasieområdet: Regeringen vil sikre dialog med foreninger, lokale skoleledelser og interessenter på grundskole- og gymnasieområdet for at sikre, at opbakningen til at undervise i kontroversielle emner bliver en fælles opgave, der også løftes lokalt.