Hop til indhold

Mange lærere oplever, at eleverne husker stoffet bedre og bliver mere engagerede i undervisningen, når eleverne bruger deres hænder og sanser i praktisk undervisning. Det viser en ny undersøgelse fra Grundskolepanelet, hvor elever, lærere og pædagoger er blevet spurgt, hvor meget den praktiske undervisning fylder i hverdagen.

”Man lærer ikke at bage ved at læse en opskrift. Man skal have hænderne i dejen. Sådan er det med al praktisk undervisning i folkeskolen – børn lærer mere, når de gør noget med deres hænder. Jeg er rigtig glad for, at vi med den seneste folkeskoleaftale skruer op for blandt andet praktisk undervisning og valgfag. Og så giver vi de unge, der hellere vil lære i en virksomhed end foran en tavle, en mulighed for det med juniormesterlære,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Blandt de adspurgte lærere angiver 70 procent af dem, der underviser i 2. klasse, at eleverne engagerer sig mere, når undervisningen indeholder praktiske elementer. I 8. klasse oplever 42 procent af underviserne det samme. Dog er det kun mellem 16 og 20 procent af lærerne på tværs af klassetrinnene, der vurderer, at deres undervisning i høj eller meget høj grad får eleverne til at arbejde praksisfagligt med at fremstille produkter som modeller, teaterstykker eller videoer. Lignende oplevelser ses i elevernes besvarelse. Samlet set angiver 60 procent af eleverne, at de aldrig eller næsten aldrig arbejder med at fremstille et produkt.

Samtidig er der også stor forskel på hvor meget der arbejdes med bevægelse i ind- og udskolingen. Kun 6 procent af lærerne til elever i 8. klasse vurderer, at de i høj grad eller meget høj grad arbejder med bevægelse i dansk- og matematikundervisning, mens det i 2. klasse gælder for 23 procent.

Praksisfaglighed i undervisningen

Undersøgelsen handler om praksisfaglighed i undervisningen med afsæt i elever, lærere og pædagogers oplevelser. Praksisfaglighed forstås som undervisning, der involverer praktiske og kropslige aktiviteter, problem-baserede opgaver, anvendelsesorienteret indhold og produktfremstilling. Praksisfaglighed bidrager til motiverende undervisning ved at koble teori med virkelighedsnære erfaringer. Den styrker elevernes motivation, tillader eleverne at lære på forskellige måder og forbinder skolens indhold med verden udenfor.

Resultaterne viser blandt andet, at:

  • 70 procent af lærerne til elever i 2. klasse og 42 procent i 8. klasse oplever, at praktiske aktiviteter i høj eller meget høj grad skaber deltagelse og engagement i undervisningen.
  • Andelen af lærere, som tilrettelægger undervisning med bevægelseselementer, falder fra 23 procent i 2. klasse til 6 procent i 8. klasse.
  • 52 procent af eleverne i 6. klasse og 43 procent i 8. klasse er enige eller meget enige i, at deres lærer sørger for at variere undervisningen.
  • 52 procent af lærerne oplever, at praktiske aktiviteter gør det lettere for eleverne at huske det lærte.

Om undersøgelsen

Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse blandt et fast panel af 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler. Panelet består af ledere, lærere, pædagoger og elever fra 4., 6. og 8. klasse. Her deltager 548 ledere, 587 pædagoger, 1.941 lærere og 17.168 elever i undersøgelsen. Undersøgel-ser i Grundskolepanelet gennemføres hvert andet år. 

Læs mere om Grundskolepanelet

Samtidig med undersøgelsen om praksisfaglig undervisning, udgives også undersøgelsen om tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen

Se de to undersøgelser med resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen