Hop til indhold

Landets kommuner bruger i gennemsnit omkring 97.000 kr. om året for en elevs skolegang på tværs af skoletilbud. Det viser foreløbige tal for 2024. 

Ser man på udviklingen i udgifterne til folkeskolen, har den været stabil over de seneste år på trods af et faldende elevtal. Det betyder, at der bruges flere kroner pr. elev i folkeskolen. 

Det er kommunerne, som har ansvaret for folkeskolen, og de bruger i dag knap 51 milliarder kroner på at drive folkeskolen årligt.

Tabel 1. Udviklingen i udgifter til folkeskolen m.fl. (2018-2024)

  2018 2019 2020  2021  2022  2023 2024
Samlede udgifter* 
(mia. kr., 2025-pl)
 51,0  50,5 50,0  50,7  50,8  50,6  50,6
Antal elever**
(Uddannelsesstatistik)*
 556.028  548.488 539.544  531.229  526.970  525.295  
Antal elever**
(Danmarks Statistik)
 556.269  548.768  539.869  531.583  527.583  526.139  521.747
Udgift pr. elev***
(kr., 2025-pl)
 91.728  92.091  92.679  95.410  96.438  96.385  [96.966]
Anm.: *De samlede kommunale udgifter omfatter folkeskoler, specialundervisning i regionale tilbud, kommunale specialskoler, behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem samt efter- og videreuddannelse i folkeskolen. Tal er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr. 
**Det samlede elevtal omfatter elever i folkeskoler m.fl. Elevtal kan hentes fra hhv. Uddannelsesstatistik og Danmarks Statistisk, der anvender samme bagvedliggende elevregister. Uddannelsesstatistik foretager yderligere bearbejdelser af data, og tal for 2024 er derfor endnu ikke tilgængelige. Det bemærkes, at elevtallene er omregnet fra skoleår til kalenderår. Elevtal for kalenderåret 2024 beregnes som 7/12 af 2023/2024 og 5/12 af 2024/2025. 
***De gennemsnitlige udgifter pr. elev er beregnet som de samlede udgifter til folkeskolen fordelt på det samlede elevantal. Perioden 2018-2023 baserer sig på elevtal fra Uddannelsesstatistik og året 2024 baserer sig på elevtal fra Danmarks Statistik.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.

”Skolen er en gave til vores børn. Og de ti års skolegang koster nu næsten en million. Men det er nødvendigt at vi bruger endnu flere penge på folkeskolen. Vi har derfor besluttet at fortsætte investeringerne. De ekstra skolepenge skal blandt andet bruges på undervisning for de mest udfordrede elever, nye bøger og bedre faglokaler” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye. 

Prioriteringer på folkeskoleområdet

Regeringen har samtidig stort fokus på at styrke folkeskolen fremadrettet. Derfor har regeringen også prioriteret en række særskilte midler til folkeskoleområdet, der bygger oven på allerede igangsatte prioriteringer. 

Der er i de seneste år prioriteret betydelige ressourcer til tiltag, der styrker folkeskolen og elevernes muligheder. Siden 2020 er der afsat over 2,2 mia. kr. årligt varigt til statslige og kommunale indsatser, der styrker folkeskoleområdet bredt set. 

Tabel 2. Udvalgte prioriteringer vedr. folkeskoleområdet

Mio. kr., 2025-pl 2025 2026 2027 2028 Varigt 
Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram 255 505 635 830 770
Investeringer i faglokaler (anlægsramme) 890 890 890 0 0
National forsøgsordning for skolemad
(Aftale om finansloven for 2025)
105 250 250 250 0
 Pulje til flere hænder i PPR
(Aftale om finansloven for 2024)
 80 80 80 0 0
 Sænkelse af klasseloft i 0. til 2. klasse
(Aftale om finansloven for 2023)
 125 115 145 145 145
 Bedre mulighed for udsat skolestart
(Aftale om finansloven for 2023
 220 220 220 220 220
 Bedre uddannelse til lærere
(Aftale om reform af læreruddannelsen fra 2022)
 140 140 140 140 140
 Flere lærere i folkeskolen 
(Aftale om finansloven for 2020)
 930  930  930  930  930
 I alt  2.740  3.130  3.285  2.515  2.205
Anm.: Investeringerne anført i tabellen omfatter statslige og kommunale indsatser. Tal er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Totalen summer derfor ikke for enkeltkomponenter.

Endelig har regeringen prioriteret midler til løft af kommunernes økonomi for at skabe stærke rammer for at investere i og udvikle den borgernære velfærd. Regeringen og KL er med økonomiaftalen for 2026 enige om et realløft af servicerammen på 3,2 mia. kr. Det er på niveau med sidste års historiske aftale, der var det højeste realløft i mere end 15 år. Med økonomiaftalen for 2026 prioriteres der herudover ekstra anlægsmidler til at investere i blandt andet dagtilbud, folkeskoler og ældrepleje.