Hop til indhold

Som en del af Folkeskolens kvalitetsprogram får landets grundskoler adgang til at låne markant flere fysiske undervisningsbøger. ’Til Ungdommen' af Linn Skåber, 'Team Vildmark' af Mette Vedsø og ni andre nye titler er allerede på hylderne hos Center for Undervisningsmidler (CFU). Både folkeskoler og frie grundskoler kan låne klassesættene, og de bliver løbende delt ud landet over. I dag på første skoledag hjælper børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye også med at levere bøgerne ud til en skole på Frederiksberg.

På mange skoler mangler man fysiske bøger. 39 procent af skolelederne vurderer, at for få eller for ringe analoge undervisningsmaterialer – som fx lærebøger – i høj eller nogen grad står i vejen for god undervisning. Samtidig viser undersøgelser, at mange elever bliver forstyrret af digitale enheder i undervisningen. Mere end hver tredje elev i 6. og 8. klasse oplever, at det går ud over koncentrationen. 

”Vi har haft for meget undervisning med scroll og klik. Nu skruer vi op for papir og koncentration. Hvis man vil have børn til at fordybe sig, skal der ligge en rigtig bog på bordet og ikke bare en skærm. Det betyder, at der skal rigtige bøger i tasken, og det har vi sat 540 millioner kroner af til,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Boggaven er en del af en bredere indsats for at styrke den analoge undervisning og skabe bedre betingelser for ro og fordybelse. 

Over en halv milliard til flere bøger 

Som en del af folkeskolens kvalitetsprogram investeres 540 millioner kroner i flere skolebøger fra 2025 til 2034 gennem CFU. CFU anslår, at det svarer til ca. 1,5 millioner flere bøger i alt. Allerede med bevillingen for 2025, som er på 21, 3 millioner kroner, vil CFU købe op mod 58.000 bøger. Nogle bøger er nye titler og andre er suppleringer til den eksisterende beholdning, så flere klasser vil få adgang til de mest efterspurgte titler. Målet med investeringen er at give skolerne bedre adgang til både skønlitterære og faglige bøger og understøtte anbefalingerne om mindre skærm og mere fordybelse i undervisningen Den samme bog kan blive læst af op til syv forskellige elever på forskellige skoler i løbet af et skoleår. Det svarer til, at de midler, der er afsat i 2025, kan give op til 406.000 grundskoleelever en ny bog i hånden. 

Samtidig afsættes der 25 millioner kroner til en læsekampagne, som skal styrke børns og unges lyst til at læse. Der er også nedsat et nyt dialogforum for læremidler, som samler aktører på lærermiddelmarkedet til dialog om barrierer og muligheder for udviklingen af et bredt udvalg af læremidler af høj kvalitet.

Om Grundskolepanelets undersøgelse

Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse blandt et fast panel af 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler.

Panelet består af ledere, lærere, pædagoger og elever fra 4., 6. og 8. klasse. Deltagerne har blandt andet svaret på, hvordan de bruger digitale enheder (computere, notebooks, tablets, smartphones eller smartwatches) i undervisningen og i den øvrige skoletid.

Her svarede næsten halvdelen af lærerne, at udvalget af analoge læremidler ikke er tilstrækkeligt, mens 38 procent af eleverne i 6. og 8. klasse oplever at blive distraheret af deres egen brug af digitale enheder i undervisningen i nogle timer eller oftere.