Antallet af prøver i folkeskolen skal reduceres, så der kun er prøver dansk og matematik og prøvekaraktererne skal spille en mindre rolle i adgangen til ungdomsuddannelserne.
Det er nogle af anbefalingerne i Rådet for Børns Læring årsberetning for 2024, hvor rådet har fokuseret på udskolingen og overgangen til ungdomsuddannelse. Beretningen er samtidig det nuværende formandskabs sidste beretning efter en treårig periode med fokus på hele 0-18-årsområdet.
Rådet for Børns Læring vurderer overordnet, at folkeskolens prøver fylder for meget i udskolingsårene og er for determinerende for undervisningen i udskolingen og for elevernes videre færd i uddannelseslivet. Det store fokus i udskolingsårene på at forberede eleverne til folkeskolens afgangseksamen kommer ifølge Rådet for Børns Læring til at stå i vejen for motiverende og varieret undervisning, der kan forberede eleverne bredt på videre uddannelse og åbne deres perspektiv for forskellige videre veje i uddannelseslivet.
Samtidig er prøverne i deres struktur og udformning med til at trække undervisningen i en boglig og akademisk retning, der medvirker til at skabe en uhensigtsmæssig prioritering af faglige kompetencer rettet mod gymnasiet. Det bidrager hverken til, at elever med andre kompetencer end de snævert boglige bliver set og anerkendt, eller til at flere elever får lyst til at søge mod erhvervsuddannelser.
Om Rådet for Børns Læring
Rådet for Børns Læring er et uafhængigt råd, hvis opgaver og sammensætning er fastsat i Folkeskoleloven ved §57. Rådets opgave er at følge, vurdere og rådgive børne- og undervisningsministeren om det faglige niveau, den pædagogiske udvikling og elevernes udbytte af undervisningen i folkeskolen og ungdomsskolen og om det pædagogiske arbejde med at understøtte alle børns trivsel, udvikling og læring i dagtilbud.
Rådet for Børns Læring ledes af et formandskab. Formandskabet består af praktikere og ledere fra kommuner og folkeskoler samt forskere. Børne- og undervisningsministeren udpegede i september 2021 det nuværende formandskab. Formandskabet afslutter med den aktuelle årsberetning deres periode.
Ud over formandskabet består Rådet for Børns Læring af medlemmer fra interesseorganisationer på dagtilbuds- og folkeskoleområdet.