Hop til indhold

Eleverne på landets folkeskoler gennemførte i efteråret 2022 for første gang Folkeskolens Nationale Overgangstest. Nu er landsresultaterne for skoleåret 2022/23 offentliggjort på uddannelsesstatistik.dk.

Folkeskolens Nationale Overgangstest erstatter de tidligere nationale test, indtil de nye Folkeskolens Nationale Færdighedstest er klar fra skoleåret 2026/27.

Resultaterne fra Folkeskolens Nationale Overgangstest kan ikke sammenlignes direkte med tidligere års resultater i de nationale test.

Det skyldes, at testen er ændret væsentligt. Blandt andet er testtidspunkt ændret fra slutningen af skoleåret til begyndelsen af skoleåret. Desuden var testene tidligere adaptive test, hvilket betyder, at eleverne fik forskellige opgaver, alt efter hvordan de klarede testen. De nye test er til gengæld lineære test, hvilket betyder, at alle elever på et klassetrin får samme opgaver.

Resultaterne kan sammenlignes inden for elevgrupper, for eksempel ud fra forældrenes uddannelsesniveau. Resultaterne her viser, at der er stor forskel på elevernes præstationer afhængigt af forældrenes uddannelsesniveau. Således opnåede 80 procent af de elever, hvor forældrene har en videregående uddannelse, mindst en god præstation i læsning. For de elever, hvor forældrenes højeste fuldførte uddannelse er en grundskoleuddannelse, er det knap halvdelen, der opnåede et tilsvarende resultat. Den samme forskel i elevernes testresultater var gældende i de tidligere nationale test.

Figur 1. Andelen af elever, der opnåede en god, rigtig god eller fremragende præstation i Folkeskolens Nationale Overgangstest i 2022/23 fordelt efter forældrenes højest fuldførte uddannelse. Af figuren fremgår det, at 47% af elever, hvis forældres højest fuldførte uddannelse er grundskole, opnåede mindst en god præstation i læsning, og 50% i forhold til matematik. Blandt elever, hvis forældres højest fuldførte uddannelse er ungdomsuddannelse, opnåede 63% mindst en god præstation i læsning, og 66% i matematik. Sidst, blandt elever hvis forældres højest fuldførte uddannelse er videregåede uddannelser, opnåede 80% mindst en god præstation i læsning, og 83% i matematik.

Figur 1. Andelen af elever, der opnåede en god, rigtig god eller fremragende præstation i Folkeskolens Nationale Overgangstest i 2022/23 fordelt efter forældrenes højest fuldførte uddannelse

På uddannelsesstatistik.dk er det muligt at se resultaterne i sammenhæng med andre baggrundsvariable, som f.eks. køn og herkomst. Læs om resultater fra de obligatoriske nationale test (uddannelsesstatistik.dk)

Resultaterne i den resterende del af overgangsperioden vil kunne sammenlignes med resultaterne fra 2022/23, og der vil således kunne følges en udvikling på landsplan i resten af overgangsperioden.

 

Fakta: Folkeskolens Nationale Overgangstest

Folkeskolens Nationale Overgangstest erstattede fra skoleåret 2022/23 de tidligere nationale test . De blev gennemført første gang fra den 7. november til den 25. november 2022 i læsning og fra den 28. november til den 16. december 2022 i matematik.

I skoleåret 2023/24 gennemføres Folkeskolen Nationale Overgangstest fra den 28. august til den 6. oktober 2023.

Testene er obligatoriske at gennemføre i læsning på 2., 3., 4., 6. og 8. klassetrin og i matematik på 2., 4., 6., 7. og 8. klassetrin.

Resultaterne på skole-, kommune- og landsniveau er opgjort for både læsning og matematik på den kriteriebaserede skala, som inddeler elevernes præstationer i følgende seks niveauer:

  • Fremragende præstation
  • Rigtig god præstation
  • God præstation
  • Jævn præstation
  • Mangelfuld præstation
  • Ikke tilstrækkelig præstation

Den kriteriebaserede skala blev også anvendt i forbindelse med opgørelse af resultater på skole-, kommune- og landsniveau for de tidligere nationale test.

Børne- og Undervisningsministeriet har opgjort landsresultaterne fra første gennemførelse af Folkeskolens Nationale Overgangstest (efteråret 2022) med udgangspunkt i, hvordan resultaterne fordelte sig på landsplan ved sidste gennemførelse af de nationale test (foråret 2022). Der kan således ikke ses en udvikling i landsresultaterne fra skoleåret 2021/22 til skoleåret 2022/23.
Resultaterne i den resterende del af overgangsperioden (2023/24 til og med 2025/26) vil kunne sammenlignes med resultaterne fra 2022/23 og der vil således kunne følges en udvikling på landsplan i resten af overgangsperioden.

Resultaterne fra Folkeskolens Nationale Overgangstest kan ikke sammenlignes med historiske resultater fra de tidligere nationale test. Det skyldes, at de to test er forskellige på flere væsentlige områder bl.a.:

  • Folkeskolens Nationale Overgangstest gennemføres i begyndelsen af skoleåret, hvor de nationale test lå i slutningen
  • Folkeskolens Nationale Overgangstest er lineære, hvor de nationale test var adaptive.
  • Folkeskolens Nationale Overgangstest er baseret på det faglige indhold fra de nationale test, men tester på nogle områder på anden vis end i de nationale test.
  • Folkeskolens Nationale Overgangstest skal gennemføres i en overgangsperiode fra skoleåret 2022/23 til og med 2025/26, hvorefter nyudviklede Folkeskolens Nationale Færdighedstest tages i brug fra skoleåret 2026/27.