Hop til indhold

Når elever på erhvervsuddannelserne skal have en læreplads, er det vigtigt, at skolerne har medarbejdere, som er dedikerede til det opsøgende arbejde. Sådan lyder det i en ny rapport, der understreger væsentligheden af, at skoler arbejder målrettet på et godt samarbejde med virksomhederne for at skabe flere lærepladser. Det kan ske ved at have virksomheds- og lærepladskonsulenter ansat, som jævnligt besøger potentielle og eksisterende lærepladsvirksomheder. 

Rapporten viser også, at det har en stor betydning, at erhvervsskolerne tidligt gør eleverne opmærksomme på, at det er vigtigt at finde en praktikplads for at kunne fuldføre sin uddannelse. Den statistiske analyse viser, at flere elever får en læreplads, når der ikke er skolepraktik på uddannelsen, og når skolens praktikindsats er tilknyttet til de enkelte uddannelsesafdelinger. Derudover viser rapporten, at det også har en positiv betydning, når der er et højere aldersgennemsnit på uddannelsen.

Undersøgelsen har identificeret en række gode eksempler fra faglige udvalg fra områder, hvor en særlig høj andel af elever kommer i lære. Udvalgene vurderer, at det hjælper, når de er med til at gøre det let og overskueligt for virksomhederne at blive godkendt som læreplads, for eksempel ved at gøre godkendelsesprocessen digital. 

Rapport og inspirationsmateriale kan findes på emu.dk.

Om undersøgelsen

  • Epinion har i efteråret 2019 gennemført en analyse for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i lære.
  • Rapporten undersøger, hvad der kendetegner det praktikpladsopsøgende arbejde på de erhvervsskoler og faglige udvalg, hvor en større andel elever end forventet får en ordinær uddannelsesaftale.
  • Den gode praksis bliver formidlet i to inspirationskataloger og plakater målrettet mod både erhvervsskoler og faglige udvalg.
  • Rapporten bygger dels på en kvantitativ analyse, som har kortlagt de erhvervsskoler og faglige udvalg, som er gode til at få elever i ordinære uddannelsesaftaler. Dels på en kvalitativ analyse, hvor der er udvalgt og foretaget casebesøg på otte skoler og otte faglige udvalg med henblik på at undersøge god praksis, for at elever får en ordinær uddannelsesaftale på en virksomhed.