Unilogin er det nationale digitale ID på undervisningsområdet. Den 18. februar omkring middag lanceres et nyt Unilogin som skifter udseende og funktionalitet. Lanceringen af det nye Unilogin sker som led i en forbedring af sikkerheden.
Den 18. februar og 30 dage frem kan brugerne fortsat indtaste deres nuværende brugernavn og adgangskode, men herefter skal brugerne skifte adgangskode.
Som noget nyt vil adgangskoderne være målrettet elevernes alder, og der bliver større krav til adgangskoderne i takt med, at eleverne bliver ældre.
Glemmer en elev sin nye adgangskode, kan elevens lærer via elevadgang.unilogin.dk nulstille elevens adgangskode, så eleven kan få en ny kode. Medarbejdere, forældre og elever med NemID kan selv nulstille deres adgangskode ved hjælp af NemID. Forældre kan også via NemID hjælpe deres børn med nulstilling af adgangskoden.
Lokale loginløsninger
Nogle uddannelsesinstitutioner vil helt eller delvist erstatte Unilogin med deres egne lokale loginløsninger. Den enkelte uddannelsesinstitution vil frem mod den 18. februar informere lærere, elever og forældre om, hvornår man skal bruge Unilogin til at logge ind med, og hvornår en lokal login-løsning skal anvendes.
Hvis du vil vide mere
Styrelsen for It og Læring har udarbejdet yderligere materiale om det nye Unilogin. Find kommunikationsmateriale om Unilogin på viden.stil.dk.
Du kan også kontakte din uddannelsesinstitution eller dit barns skole, hvis du vil vide mere.