TrygFondens Børneforskningscenter har afprøvet et nyt redskab til at fremme børns sproglige udvikling i vuggestue og dagpleje. Resultaterne viser, at redskabet "Vi lærer sprog i vuggestuen og dagplejen" formår at løfte samtlige børns sprog uanset baggrund.
I vuggestuen opnåede børnene gennemsnitligt mellem 9 pct. og 44 pct. mere læring i løbet af de 20 uger, indsatsen varede i forhold til en kontrolgruppe.
Resultaterne viser også, at børnene i det hele taget bliver bedre til at lære, når de indgår i forløbet. Derfor er håbet, at deres læring og udvikling også bliver bedre på sigt.
Børne- og socialminister Mai Mercado siger:
Sprog og børns evne til at lære har en stor betydning for deres muligheder både her og nu og senere i livet. Og det er allerede fra de er helt små i vuggestue og dagpleje, at vi skal tage fat og hjælpe den udvikling på vej, så vi ikke spilder vigtige år i et barns liv, og så flere børn har et godt ordforråd til brug i hverdagen, og når de begynder i skole.
- Mai Mercado
Mai Mercado siger også:
Derfor er jeg rigtig glad for, at TrygFonden har udviklet et redskab, som løfter hele børnegruppen i vuggestuen og dagplejen sprogligt, og hvor vi også ser, at børnene bliver bedre til at lære nyt. Det er vigtige evner at mestre for at klare sig godt i livet.
- Mai Mercado
"Vi lærer sprog i vuggestuen og dagplejen" består af et basisforløb på 20 uger, hvor der er bestemte mål. Dagplejer og vuggestuepersonale har fremhævet at redskabet opleves meget fleksibelt, og at personalet selv kan tilrettelægge hverdagen omkring forløbet, hvilket blandt andet bliver nævnt som en god ting af det personale, som har været en del af forløbet.