Hvordan kan man forenkle elevplanen, så dokumentationskravene begrænses, og grundlaget for kvalificeret dialog mellem skole og hjem bliver bedre?
En ny rådgivningsgruppe skal komme med anbefalinger om, hvordan elevplanen kan forenkles, så lærere og forældre oplever elevplanen som et simpelt og relevant redskab til at evaluere og følge elevernes faglige udvikling og trivsel.
”Evaluerings- og vurderingsredskaber skal give mening for elever, lærere og forældre, der skal bruge dem til dagligt. Særligt når vi fra Christiansborg stiller krav til skolerne om at bruge dem. Det må være ikke besværligt eller tage for lang tid at håndtere. Derfor er jeg glad for, at en række kompetente mennesker skal se på, hvordan elevplanen kan forenkles, planerne i udskolingen integreres og uddannelsesparathedsvurderingen justeres,” siger undervisningsminister Merete Riisager.
Rådgivningsgruppen skal også se på mulighederne for at integrere de forskellige planer, eleverne møder i 8. og 9. klasse. Udover elevplanen drejer det sig om uddannelsesparathedsvurderingen, uddannelsesplanen og studievalgsportfolioen.
Derfor nedsættes i efteråret 2019 yderligere en gruppe eksperter, som skal bidrage ind i rådgivningsgruppens arbejde. Deres anbefalinger skal blandt andet se på mulighederne for at integrere planerne i udskolingen og justere kravene til skolernes vurdering af, om eleverne er parate til at vælge og gennemføre en ungdomsuddannelse.
Rådgivningsgruppens medlemmer
Mette Frederiksen, lærer, Syvstjerneskolen, Værløse
Mia Sehested Søgaard, lærer, Grønnemose Skole, Søborg
Sine Holm Madsen, lærer, Fuglsanggårdsskolen, Lyngby-Taarbæk
Gitte Rønne Lykkegaard, afdelingsleder, Åvangsskolen, Bornholm
Karen Rasmussen, skoleleder, Vibeskolen, Nyborg
Alberte Prehn Schow, elev, Grønnemose Skole, Søborg
Niddal El-Jabri, forældrerepræsentant fra MINO Danmark
Christina Bruun Levinsen, forældrerepræsentant
Maria Klogborg Stears, forældrerepræsentant
Rasmus Ørnberg Andersen, UU-vejleder og afdelingsleder, UU-Lillebælt
Helle Bjerg, Ph.D., souschef/pædagogisk leder, Skolen på Grundtvigsvej, Frederiksberg
Maria Ørskov Akselvoll, Ph.D., skoleforsker- og konsulent, NO!SE
Peter Dahler-Larsen, professor, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet
Jeanette Sjøberg, DLF
Christian Lamhauge Rasmussen, KL
Lone Wrøbell, Skolelederforeningen
Susanne Gade Clausen, Skole og Forældre
Dennis Danielsen, BKF
Lars Søgaard Jensen, BUPL
Thea Enevoldsen, Danske Skoleelever
Karina Meinecke, Danmarks Vejlederforening
Forenkling af elevplanen
Folkeskoleforligskredsen besluttede som en del af aftalen ”Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed – justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel skole” fra januar 2019, at elevplanen skal forenkles, og at de eksisterende planer i udskolingen så vidt muligt skal integreres.
Erhvervsuddannelsesaftalekredsen besluttede med aftalen ”Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden” i november 2018, at der skal udarbejdes en række vurderinger og anbefalinger målrettet den nuværende uddannelsesparathedsvurdering, herunder hvordan og i hvilket omfang arbejdet med uddannelsesparathedsvurderingen og den forenklede elevplan kan sammentænkes i ét redskab