Hop til indhold

Undervisningsministeriet har i foråret 2018 gennemført en undersøgelse af, i hvilket omfang undervisningstimerne i folkeskolen ikke gennemføres som planlagt. Skolerne skulle samtidig registrere, hvilke kvalifikationer de anvendte vikarer har.

Undersøgelsen af folkeskolernes brug af vikar i undervisning, som ikke gennemføres som planlagt, viser overordnet set følgende:

  • 3,2 procent af de samlede undervisningstimer bliver gennemført med en læreruddannet vikar eller en vikar med særlige kvalifikationer. 
  • 1,2 procent af timerne bliver gennemført med en pædagoguddannet vikar. 
  • 6,5 procent af timerne bliver gennemført med en vikar uden kvalifikationsgivende uddannelse.
  • 0,3 procent af timerne blev aflyst. 

Samlet set er det således 11,1 procent af undervisningstimerne, der ikke blev gennemført som planlagt. Det betyder modsat, at 88,9 procent af undervisningen er gennemført efter planen.

”Der er for mange timer i folkeskolen, der bliver dækket af vikarer. Når de voksne bliver skiftet for meget ud, så giver det lavere faglighed og lavere trivsel for børnene og de unge. Det er også derfor, at regeringen har aftalt med kommunerne, at vi skal have bedre viden om problemets omfang, så vi fremadrettet får et grundlag for at tage hånd om det her problem,” siger undervisningsminister Merete Riisager. 

Undersøgelsen er gennemført på baggrund af en repræsentativ stikprøve af 320 folkeskoler. I en periode på tre uger i april 2018 har skolerne foretaget en registrering af den faktisk gennemførte undervisning i alle skolens normalklasser. Det betyder, at undersøgelsens resultater ikke nødvendigvis kan generaliseres til hele skoleåret.

For fremadrettet at kunne følge området vil der derfor som led i opfølgning på Aftalen om Kommunernes Økonomi for 2019 blive sat gang i et arbejde med at indsamle standardiserede nøgletal for vikardækningen. 

Læs notatet om undersøgelsen her:

Vikartimer 

Vikartimer defineres som planlagt undervisning, der ikke gennemføres med den planlagte underviser, uanset underviserens kvalifikationer og ansættelsesforhold. 

Det betyder modsat, at planlagte undervisningstimer, der gennemføres med den planlagte underviser, ikke er vikartimer – uanset underviserens kvalifikationer og ansættelsesforhold.

Med ’planlagt undervisning’ menes, at undervisningen har været planlagt allerede i forbindelse med skemaplanlægningen, for eksempel ved skoleårets start. 

Med ’planlagt underviser’ menes, at underviseren er skrevet ind og står som underviser i den planlagte undervisning.