Hop til indhold

Alle børn skal have mulighed for at deltage i inkluderende læringsfællesskaber i skoler, fritids- og dagtilbud. Det er formålet med et nyt satspuljefinansieret projekt, der fra 2018 til 2020 skal hjælpe med at udvikle, implementere og forankre viden og redskaber, der støtter lærere og pædagogers arbejde. Projektet, som samtidig skal have et særligt fokus på udsatte børn og unge, følger op på de anbefalinger, som ekspertgruppen for inklusionseftersynet udarbejdede i 2016.

Projektet drives af Undervisningsministeriet, som siden sommeren 2012 har samarbejdet med kommuner, skoler, dag- og fritidstilbud om arbejdet med inklusion.

Inklusion handler netop om at deltage i et læringsfællesskab. Det har både at gøre med fysisk tilstedeværelse og aktiv deltagelse i fællesskabets faglige og sociale aktiviteter, med social accept og anerkendelse samt med oplevelsen af at have et tilhørsforhold. Projektet skal derfor blandt andet vejlede skoler, dagtilbud og kommunerne i at styrke udviklingen af inkluderende læringsmiljøer. Forløbene sætter særligt fokus på en tidlig og forebyggende indsats gennem samarbejde på tværs af sektorer i kommunerne, udveksling af viden og redskaber mellem special- og almenområdet samt på trivsel, ro og klasseledelse. 

Desuden skal projektet skabe og sprede viden om, hvordan man på tværs af dagtilbud, skoler og forvaltninger og sektorer kan styrke en tidlig, forebyggende og sammenhængende indsats over for de børn, der befinder sig i de mest udsatte positioner. Formålet er at hjælpe praktikerne med viden og redskaber, så de kan lykkes med at styrke alle børns læring og trivsel. Samtidig skal initiativet understøtte kapacitetsopbygningen på skoler, i dagtilbud og kommunerne, herunder organiseringen af støttestrukturer som for eksempel PPR og socialrådgivere, så der skabes bæredygtige og varige løsninger.

Om ekspertgruppen

Ekspertgruppen for inklusionseftersynet fremsatte i maj 2016 en række anbefalinger til Undervisningsministeriet, kommunalbestyrelser og skoleledelser. Anbefalingerne peger på, at der fortsat er behov for at styrke inkluderende læringsmiljøer for alle børn i dagtilbud og skole, herunder at der er behov for en tidlig, forebyggende og foregribende indsats, der er baseret på et samarbejde omkring børn og unge i udsatte positioner.

Børn og unge i udsatte positioner

Udsatte positioner kan handle om svag socioøkonomisk baggrund, om særlige behov og om at være i risiko for at falde uden for de faglige og sociale fællesskaber.

Undersøgelser peger på, at børn og unge i udsatte positioner oftere oplever ensomhed, manglende accept fra klassekammerater og er mere sårbare overfor mobning. Nøgletal fra KL i 2016 viser samtidig, at børn i udsatte positioner i skolen har høj fraværsprocent, dårlig faglig og social trivsel samt høj sandsynlighed for at blive segregeret, når de placeres i specialklasser eller specialskole. Desuden har børn i udsatte positioner mere end ti gange større sandsynlighed for få en diagnose end andre børn.

Læs mere om ekspertgruppen for inklusionseftersynet.