Hop til indhold

Nye tal for elevernes fravær i folkeskolen i skoleåret 2016/17 viser, at eleverne i gennemsnit er fraværende fra skolen i 11 dage på et skoleår. Det svarer til 5,6 procent af skoletiden. Omfanget er på samme niveau som året inden.

Fraværstallene for 2016/17 viser også, at lidt flere elever end tidligere har mere end 5 procent fravær, og at næsten hver syvende elev har mere end 10 procent fravær. Samtidig har lidt færre elever mellem 0 til 2 procent sammenlignet med de to forrige skoleår.

Elevernes fravær varierer med forældres uddannelse. Elever, hvis forældre har grundskolen som højest fuldførte uddannelse, har i gennemsnit mere fravær end andre elever. Tallene viser, at en større andel af disse elever har mere end 10 procent fravær end elever, hvis forældre har gymnasial, erhvervs- eller videregående uddannelse.

Noget tyder på, at flere forældre skal på banen og tage ansvar for deres barns skolegang.

- Merete Riisager

”Det bekymrer mig, at flere af eleverne har meget fravær. Noget tyder på, at flere forældre skal på banen og tage ansvar for deres barns skolegang. Hvis en elev er væk mere end 10 procent af skoletiden, er det svært at planlægge gode undervisningsforløb, som eleverne får gavn af. Nogle skoler har gode erfaringer med at arbejde intensivt med netop fravær over for både elever og forældre. Måske andre skal lære af deres erfaringer,” siger undervisningsminister Merete Riisager.

Det gennemsnitlige fravær i specialskolerne er på 8,7 procent. Set i forhold til folkeskoleelever har specialskoleelever dermed 3,1 procentpoint mere fravær. Det er primært det lovlige fravær og sygefraværet, der er højere end blandt folkeskoleelever.

Der er mange gode grunde til at have fokus på elevernes fravær i folkeskolen – både fagligt og socialt. Fravær kan for eksempel få konsekvenser for, hvordan en elev trives i skolen, men også hvordan eleven klarer sig fagligt.