Hop til indhold

Styrelsen for It og Læring (STIL) gennemførte i perioden august-september 2024 en brugertilfredshedsundersøgelse af SPSA. Undersøgelsen bestod af et spørgeskema, som bl.a. blev sendt til over 1400 institutionsmedarbejdere og 70 leverandører. 

Undersøgelsens resultater viser, at 59 % af de institutionsmedarbejdere, som svarede på spørgeskemaet, er enten tilfredse eller meget tilfredse med SPSA generelt set. Kun 12 % er utilfredse og 2 % meget utilfredse med systemet. For leverandørernes vedkommende er 46 % tilfredse eller meget tilfredse, mens 21 % er utilfredse og 4 % meget utilfredse.

Sammenligner man resultaterne med en tilsvarende brugerundersøgelse af det gamle sagsbehandlingssystem, SPS2005, er den generelle tilfredshed med systemet steget både blandt institutionsmedarbejdere og leverandører. 36 % af institutionsmedarbejderne var tilfredse eller meget tilfredse med SPS2005 og 33 % var utilfredse eller meget utilfredse. Blandt leverandørerne var 26 % tilfredse med SPS2005, 42 % var utilfredse og 16 % meget utilfredse. Ingen leverandører var meget tilfredse med systemet.

For både institutionsmedarbejdere og leverandører er det særligt brugervenligheden af systemet og muligheden for at skabe overblik over ansøgninger og ordrer, som er blevet bedre.