Formålet med tilsynet
Formålet med tilsynet var at undersøge uddannelsesstedernes praksis og overensstemmelse med de formelle krav angående samtykkeblanket, anvendelse af støttetimer, fakturakontrol, beregning, betaling og refusion.
Tilsynets forløb
Styrelsen havde udvalgt 4 ungdomsuddannelser og 2 videregående uddannelser til tilsyn. Uddannelsesstederne blev anmodet om at fremsende dokumentation i form af samtykkeblanket, forløbsbeskrivelser, faktura og dokumentation for betalingsdato for støttemodtagere, som styrelsen havde udvalgt tilfældigt.
Tilsynets resultat
For 3 uddannelsessteder var alle procedurer på plads. For to uddannelsessteder anmodede styrelsen om en redegørelse for, hvordan de fremadrettet ville rette op med fyldestgørende samtykkeblanketter og korrekt refusionsprocedure.
For et uddannelsessted var der så omfattende fejl og mangler, at tilsynet er fortsat i enkelttilsyn. Yderligere et uddannelsessted var desuden i enkelttilsyn med beregning af støttetimer på hold.
Læs om, hvordan du søger refusion for støttetimer afholdt på hold
Anvendelsesområdet for støttetimer
Ved tilsynet undersøgte styrelsen om støttetimerne anvendtes til de formål, de specialpædagogiske støtteordninger giver mulighed for. Styrelsen fandt, at der var tilfælde, hvor der søgers refusion for administration, møder, lektiehjælp eller sociale aktiviteter.
Læs om, hvilke formål støttetimer kan anvendes til på de forskellige uddannelsesområder på spsu.dk
Kontrol af fakturaer
Uddannelsesstederne er forpligtet til at kontrollere, at leverandørens fakturaer er i overensstemmelse med det leverede og inden for rammerne af den bevilgede støtte.
Ved tilsynet fandt styrelsen, at faktura ikke i alle tilfælde er kontrolleret, og uddannelsesstederne har i nogle tilfælde betalt og trukket refusion for udgifter, som ikke kan dækkes via SPS-ordningen.