Hop til indhold

Folkeskoleforligskredsen har valgt at arbejde tæt sammen med parterne i Sammen om skolen i forbindelse med aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen. 

Sammen om skolen er et nationalt samtale- og udviklingsprogram for folkeskolen, hvor de største aktører om folkeskolen taler med hinanden om folkeskolens udfordringer og sammen bidrager til mulige løsninger. Bag Sammen om skolen står: lærere, pædagoger, skoleledere, elever, forældre, kommuner og politikere.

Aftalepartierne er enige om, at Sammen om skolen skal have en central rolle i udmøntningen af en række initiativer, hvor de kommer med konkrete forslag til, hvordan de politiske intentioner i aftalen bedst kan realiseres.

I det videre arbejde med implementering af aftalen inddrages Sammen om skolen i følgende initiativer:

  • Folkeskolens nationale færdighedstest
  • Test- og evalueringsbanken samt certificeringsordning
  • Meddelelsesbogen og den udvidede meddelelsesbog
  • Ændringer af uddannelsesparathedsvurderingen
  • Skoleudviklingssamtaler (erstatning for kvalitetsrapporterne)
  • Styrket og tidlig opfølgning over for skoler med udfordringer
  • Forsøgsprogram med forskellige karakter- og bedømmelsesformer

Implementering

Alle initiativer i aftalen kræver lovændringer. Folkeskolens nationale færdighedstest afholdes første gang obligatorisk i skoleåret 2026/2027. Fra november 2022 og indtil da gennemføres de lineært modificerede test. Nye frivillige test kan anvendes fra skoleåret 2026/2027. De øvrige initiativer træder i kraft i perioden fra skoleåret 2022/2023 til 2025/2026. Indtil de nye regler træder i kraft for de enkelte initiativer, er de nuværende regler gældende.

Følgende initiativer træder i kraft fra skoleåret 2022/2023

  • Lineær modificering af det nuværende testsystem (overgangsperiode) november 2022
  • Obligatorisk at anvende risikotest for ordblindhed
  • Elevplaner afskaffes. Meddelelsesbog og systematisk opfølgning for elever med udfordringer og særlige behov og forudsætninger
  • Ændring af uddannelsesparathedsvurderingen (UPV)
  • Kvalitetsrapporter afskaffes og erstattes af skoleudviklingssamtaler mellem skole og kommune
  • Styrket og tidlig opfølgning over for skoler med udfordringer
Sidst opdateret: 9. november 2021