Hop til indhold
Oversigt over test og evalueringsredskaber i det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem
Folkeskolens nationale færdighedstest
10 obligatoriske test (alle elever)
  • Lineært testsystem (alle elever får samme opgavesæt)
  • Resultat kan aflæses direkte af lærere
  • Forældre skal efter deres barns gennemførelse af testkunne se opgavespørgsmålene i testene og deres barns svar, hvis de ønsker det.
  • Test skal ske tidligt på skoleåret, som grundlag for planlægning af undervisningen 
  • Resultater kan følges lokalt, kommunalt og nationalt
  • Dansk (læsning): 2., 3., 4., 6. og 8. klasse
  • Matematik: 2., 4., 6., 7. og 8. klasse
11 frivillige test 
  • Engelsk (4. og 7. klasse)
  • Natur/teknologi (6. klasse)
  • Dansk som andetsprog (5. og 7. klasse)
  • Tysk (2. fremmedsprog, 7. klasse)
  • Fransk (2. fremmedsprog, 7. klasse)
  • Fysik/kemi (8 klasse)
  • Biologi (8. klasse)
  • Geografi (8. klasse)
  • Historie (8. klasse)
Kvalitetsmærkning (certificering) af test
  • Udvikling af kvalitetsmærkning (certificering) af test, som udbydes til skoler og kommuner fra andre offentlige og private leverandører. Så vidt muligt certificeres test i færdigheder, viden og kompetencer i historie, samfundsfag og praktiske/musiske fag
1 obligatorisk screeningstest for læsevanskeligheder
  • Klassebaseret screeningstest for læsevanskeligheder: Alle elever i 1. klasse
1 test for risiko for ordblindhed
  • Krav om risikotest for ordblindhed senest i 1. klasse for elever med tegn på læsevanskeligheder
1 sprogvurdering
  • Der udvikles et forbedret nationalt sprogvurderingsredskab 
1 styrket fokus på højt begavede elever gennem tidlig opsporing og nye redskaber

Sammenhængende indsatser for opsporing:

  • Helhedsvurdering af indledende tegn på særlig dygtighed hos elev 
  • Screening via tjekliste
  • Tilbud om intelligenstest

 

Sidst opdateret: 11. november 2021