Folkeskolens nationale færdighedstest
10 obligatoriske test (alle elever) |
- Lineært testsystem (alle elever får samme opgavesæt)
- Resultat kan aflæses direkte af lærere
- Forældre skal efter deres barns gennemførelse af test kunne se opgavespørgsmålene i testene og deres barns svar, hvis de ønsker det.
- Test skal ske tidligt på skoleåret, som grundlag for planlægning af undervisningen
- Resultater kan følges lokalt, kommunalt og nationalt
- Dansk (læsning): 2., 3., 4., 6. og 8. klasse
- Matematik: 2., 4., 6., 7. og 8. klasse
|
11 frivillige test |
- Engelsk (4. og 7. klasse)
- Natur/teknologi (6. klasse)
- Dansk som andetsprog (5. og 7. klasse)
- Tysk (2. fremmedsprog, 7. klasse)
- Fransk (2. fremmedsprog, 7. klasse)
- Fysik/kemi (8 klasse)
- Biologi (8. klasse)
- Geografi (8. klasse)
- Historie (8. klasse)
|
Kvalitetsmærkning (certificering) af test |
- Udvikling af kvalitetsmærkning (certificering) af test, som udbydes til skoler og kommuner fra andre offentlige og private leverandører. Så vidt muligt certificeres test i færdigheder, viden og kompetencer i historie, samfundsfag og praktiske/musiske fag
|
1 obligatorisk screeningstest for læsevanskeligheder |
- Klassebaseret screeningstest for læsevanskeligheder: Alle elever i 1. klasse
|
1 test for risiko for ordblindhed |
- Krav om risikotest for ordblindhed senest i 1. klasse for elever med tegn på læsevanskeligheder
|
1 sprogvurdering |
- Der udvikles et forbedret nationalt sprogvurderingsredskab
|
1 styrket fokus på højt begavede elever gennem tidlig opsporing og nye redskaber |
Sammenhængende indsatser for opsporing:
- Helhedsvurdering af indledende tegn på særlig dygtighed hos elev
- Screening via tjekliste
- Tilbud om intelligenstest
|