Hop til indhold

Evalueringen er sat i gang, og når evalueringen er færdig, vil regeringen tage stilling til, om der er behov for justeringer af karakterskalaen, der blev indført i 2006-2007. 
Siden 7-trinsskalaen blev indført, har blandt andet afstanden mellem karaktererne og muligheden for karakterinflation været debatteret. Evalueringen skal give svar på, om skalaen lever op til de mål, den blev indført for at opfylde.

”Jeg synes, vi mangler en karakter til det helt exceptionelle. 12-tallet er fint, men den karakter dækker jo både over den fremragende præstation, og altså også det helt ekstraordinære. Samtidig skal vi se på, om systemet bruges ensartet. Evalueringen hjælper os med at få viden om behovet for en justering”, siger uddannelses- og forskningsminister Søren Pind.
Både ungdomsuddannelser og videregående uddannelser bliver en del af evalueringen.

”Karakterer er et nyttigt redskab og bruges bredt i uddannelsessystemet. Derfor er det vigtigt, at de unge får en feedback, der rent faktisk afspejler deres præstation. Vi skal sikre, at skalaen fungerer efter hensigten, både for dem, der rejser ud i verden, og dem der uddanner sig i Danmark. Og ikke mindst for arbejdsgiverne. Derfor er der brug for en ny evaluering af skalaen,” siger undervisningsminister Merete Riisager.  

Evalueringen kommer både til at belyse Karakterkommissionens krav til en moderne karakterskala og også udviklingen efter sidste evaluering i 2013.
Hovedpunkter i evalueringen omfatter:

  • At skalaen anvendes ensartet i hele uddannelsessystemet
  • Udfordringer i forhold til karakterinflation
  • Skalaens opbygning, herunder blandt andet afstand mellem karaktererne og præmiering af den exceptionelle præstation
  • International anvendelighed af skalaen