I Danmark er skolen hverken systemets skole eller politikernes skole. Skolen er folkets skole. Elevernes, lærernes og forældrenes. Alle har ret til og krav på et frit og mangfoldigt skolevalg. Her spiller både folkeskolen og de frie skoler en rolle.

Politiken har den seneste tid bragt en række historier, som sætter spørgsmålstegn ved, hvorvidt de frie skoler løfter deres del af ansvaret, når vi taler om elever med særlige behov.

Må jeg ikke bare minde om, at de seneste tal viser, at de frie skoler i højere grad end tidligere tilbyder inkluderende læringsmiljøer. På de frie skoler er der sket en stigning af elever med behov for specialundervisning på cirka 20 procent fra skoleåret 2015/16 til 2016/17. Og allerede i dag sker der en omfordeling af ressourcer indbyrdes mellem de frie skoler til gavn for de skoler, der har elever med behov for specialundervisning. Regeringen vil derudover ved en målrettet forhøjelse af koblingsprocenten forbedre de frie grundskolers ressourcer til elever med særlige behov.

Debatten reduceres ofte - særligt i Politiken - til en debat om de frie skoler versus folkeskolen. Det mener jeg er forfejlet. Vi bør i stedet have en debat om kvaliteten af det samlede skoleudbud. Jeg er meget optaget af, at vi både har gode folkeskoler og gode frie grundskoler. Men vi styrker ikke folkeskolen ved at straffe de frie skoler.

Sidst opdateret: 17. marts 2017