Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden til glæde for vores brugere. Du kan altid slette cookies fra os igen.

Unge chatter om uddannelsesvalg

[14.03.2013]

I 2012 har 28.000 danske unge fået vejledning ved at chatte med en vejleder på nettet. Det er en stigning på 30 procent i forhold til året før. Mere end 10.000 følger eVejledning på Facebook. Børne- og undervisningsminister Christine Antorini håber, at flere unge vælger den rigtige uddannelse, når de har vejledning lige ved hånden dag, aften og weekend.

eVejledning vejleder unge om uddannelsesvalg på Facebook
eVejledning vejleder unge på Facebook om valg af uddannelse i størstedelen af døgnets timer.

PRESSEMEDDELELSE
Digital vejledning, såkaldt eVejledning, er boomet på kun et år. I 2011 fik 69.700 børn, unge og voksne vejledning via enten chat, mail, sms eller telefon. Året efter i 2012 var det tal steget med 20.000 personer til 89.300. Senest 15. marts skal de unge søge ind på videregående uddannelser via kvote 2, og det kan være svært at finde rundt i junglen af uddannelser og optagelseskrav. Her kan eVejledning være en stor hjælp. Det samme gælder for de tusinder af skoleelever, der skulle søge ind på en ungdomsuddannelse senest 1. marts.

”Det er virkelig imponerende, at de helt unge har taget eVejledning på nettet til sig. I dag sms’er og chatter de unge hele tiden, og for dem er det et helt naturligt valg også at få online vejledning. Vejledningen skal være der, hvor de unge er, og det er på nettet. Samtidig kan flere unge, der ellers ikke ville møde op hos eller ringe til en vejleder, få hjælp til at vælge den helt rigtige ungdomsuddannelse første gang. Det er lettere og hurtigere med en dialog over chat end et fysisk møde på et kontor med en vejleder,” siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini.

Særligt chat er populær blandt de unge. 28.000 elever i grundskolen, på en erhvervsuddannelse eller på en gymnasial uddannelse har fået vejledning ved at chatte med en vejleder i 2012. Det er en stigning på 30 procent i forhold til året før. De unge er altid online, og det smitter af på de unges ønsker og forventninger til vejledningen. Chat og mail er de foretrukne måder, danske unge ønsker at få vejledning på hos eVejledning. Særligt de helt unge mellem 14 og 16 år er helt vilde med at chatte med en vejleder. Tre ud af fire (73 procent) af skoleeleverne i 8-10. klasse, der henvendte sig til eVejledning, valgte at chatte. Blandt de lidt ældre unge er det halvdelen (49 procent), der valgte at chatte.

eVejledning på Facebook

eVejlednings Facebook-side deler de unge deres overvejelser og erfaringer om uddannelsesvalg med andre. På den måde åbner de sociale medier en hel ny måde at få kvalificeret sit uddannelsesvalg på. eVejledning har netop rundet 10.000 ”likes” på Facebook, og her er mere end 60 procent elever, der går i grundskolen, og som netop er i gang med et valg af ungdomsuddannelse.

Blandt voksne, forældre og vejledere er det stadig telefonen, der er den mest populære måde at vejlede og få vejledning på. Cirka 60 procent griber telefonen, men cirka 20 procent af de voksne chatter med eVejledning.




Fakta om eVejledning og www.evejledning.dk

eVejledning er en national vejledningsenhed, der åbnede 3. januar 2011. eVejledning vejleder unge, lidt ældre unge og voksne om valg af ungdomsuddannelse, videregående uddannelse og efter- og videreuddannelse. Med andre ord – alle borgere kan henvende sig og få vejledning om valg af uddannelse på alle niveauer i Danmark. Vejledningen er digital og foregår på telefon, chat, mail, sms og Facebook.

eVejledning, der er et tilbud fra Ministeriet for Børn og Undervisning, er et naturligt led i den digitale udvikling og et eksempel på et digitalt borgertilbud med stor tilgængelighed, idet vejledningen tilbydes dag, aften og weekend.

eVejledning er et element i Ungepakke 2 for at få flere unge til at tage en ungdomsuddannelse (95-procent-målsætningen). Unge og deres forældre kan hurtigt og nemt få vejledning om valg af ungdomsuddannelse, for eksempel kan de sammen åbne en chat aften eller weekend, når det passer i familiens aktiviteter. Forældrene kan søge sparring og vejledning om uddannelsessystemet og kan på en kvalificeret måde støtte de unge i deres uddannelsesvalg. Det kan for eksempel omhandle uddannelsesmuligheder efter ungdomsuddannelsen.

Kontakt

  • Jens Peter Kildevang

    Jens Peter Kildevang
    Pressesekretær
    Departementet
    jekil1@uvm.dk
    Tlf. 3392 7867

  • Kirsten Hahn Larsen
    Chef for eVejledning
    UNI•C
    khl@uni-c.dk
    Tlf. 4174 1600