Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden til glæde for vores brugere. Du kan altid slette cookies fra os igen.

Nyt e-magasin fra Tosprogs-Taskforcen

[24.08.2011]

Hvad skal der til for at give tosprogede børn en god overgang fra børnehave til folkeskole og fra folkeskole til ungdomsuddannelse? Det er temaet i Tosprogs-Taskforcens nye e-magasin.

Gode overgange lige fra børnehave til ungdomsuddannelse er vigtige, når der skal skabes en rød tråd i tosprogede elevers skolegang.

Men den gode overgang kan være en udfordring, som kræver en klar plan i kommunen og et godt samarbejde mellem lærere, pædagoger og uddannelsesvejledere.

I DR og Tosprogs-Taskforcens nye e-magasin kan du få gode råd til arbejdet med at skabe gode overgange for tosprogede elever.

E-magasinet er det sjette i rækken af e-magasiner, der udgives som et led i DR og Tosprogs-Taskforcens kampagne ”To sprog – én udfordring”.

Læs e-magasinet

I magasinet kan du møde…

Alléskolen i Fredericia, som har et tæt samarbejde med børnehaven Stendalen. Samarbejdet skal sikre, at børnenes overgang fra børnehave til skole foregår så glidende som muligt. Før børnene begynder i skole, testes deres sproglige og sociale kompetencer. Resultaterne videregives til skolen, så lærerne kan forberede sig på de kommende elevers behov.

Tårnby Kommune, som har gode erfaringer med UU-vejledningen af tosprogede elever, når de unge skal videre i uddannelsessystemet. Alle UU-vejlederne har været på kursus i interkulturel vejledning, hvor vejlederne blandt andet lærer at arbejde med en anerkendende tilgang til de unge.

Kontakt

  • Camilla Sebelin

    Camilla Sebelin
    Pædagogisk konsulent
    Departementet
    caseb1@uvm.dk
    Tlf. 3392 6124

uvm.dk på mobilen

m.uvm.dk

Besøg Undervisningsministeriets hjemmeside fra din mobil på:

m.uvm.dk