Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden til glæde for vores brugere. Du kan altid slette cookies fra os igen.

De nominerede til Undervisnings­middelprisen 2016

[23.02.2016]

Tre materialer er nominerede til Undervisningsmiddelprisen 2016. Priserne vil blive overrakt på Danmarks Læringsfestival i Bella Center i København den 15. marts 2016.

Undervisningsmiddelprisen gives til et nyt undervisningsmiddel af bemærkelsesværdig høj kvalitet til folkeskolen, ungdoms- eller voksenuddannelserne. Det kan være et bogmateriale, et digitalt læremiddel eller andre undervisningsmidler. Materialet skal engagere eleverne, samtidig med at det er fagligt velfunderet.
Prisen er på i alt 105.000 kr. fordelt på tre priser – en førstepris og to 2. priser. Prisen er sponsoreret af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, Center for Undervisningsmidler og fagbladene Folkeskolen, Gymnasieskolen, Uddannelsesbladet og medlemsmagasinet Frie Skoler.

Ud af de 52 indsendte undervisningsmidler har prisudvalget nomineret tre værker til opløbet om at få tildelt førsteprisen og de to 2. priser – her anført i alfabetisk rækkefølge:

En la pandilla somos familia er en videobaseret iBog til spanskfaget i ungdomsuddannelserne. IBogen er udarbejdet af Suzan Desezar og er udkommet på Systime. Udgivelsen kredser om bandeproblematikken i Mellemamerika, herunder regionale forskelle, samt den sociale og historiske baggrund for banderne med emner som borgerkrig, fredsproces og stigmatisering. IBogen rummer 50 interviews i form af transskriberede spanske videoer forsynet med danske undertekster, og materialet lægger derudover op til tværfagligt samarbejde med engelsk, samfundsfag, religion og billedkunst.

Grafiske romaner er en nytænkende bog til dansk beregnet for gymnasieniveauet. Lærebogen, der er forfattet af Mimi Olsen og Hans-Christian Christiansen og udkommet på Dansklærerforeningens Forlag, er baseret på det klassiske tegneserieformat og er en fyldestgørende kilde til at studere komplekse fortællinger og visuelle eksperimenter ved hjælp af både tekst og billeder. Bogen er endvidere velegnet til tværfaglig undervisning med mediefag, engelsk, religion, historie og billedkunst.

Lydspor – leg med lyd i bibelske fortællinger er et tværfagligt webbaseret materiale, som er forfattet og udgivet af Landsnetværket af folkekirkelige skoletjenester. Materialet henvender sig til folkeskolens 1.-3. klasse. I et samarbejde med den lokale organist får elever og lærere inspiration til at udforske Bachs orgelmusik, som kobles til fem udvalgte bibelske fortællinger. Eleverne har endvidere mulighed for at arbejde kreativt på hjemmesiden og producere deres egne lydspor til de fem fortællinger, der alle beskæftiger sig med grundlæggende tilværelsesspørgsmål.

Medlemmer af Undervisningsmiddelprisudvalget
  • Anne Mette Møller Hartelius, lektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
  • Claus Skovbjerg, lektor cand. mag. (engelsk, spansk og idræt)
  • Jacob Wiatr Andersen, lærer ved Hindsholmskolen i Kerteminde
  • Jesper Tinggaard Svendsen, adjunkt, Institut for Sprog og Kommunikation
  • Jette Bruun Eriksen, skole- og mediekonsulent ved Slagelse Kommune
  • Niels Rebsdorf, pædagogisk konsulent i musik ved Center for Undervisningsmidler, Lillebælt
  • Lisbeth Johnsen, uddannelsesleder på Tradium
  • Lisbeth Kjær, driftsleder, Center for Undervisningsmidler Sjælland
  • Liselotte Unger, cand. scient. i biologi og samfundsfag på Det Frie Gymnasium

Kontakt

  • Karen Tidemann
    Presse- og Kommunikationschef
    Departementet
    kt@uvm.dk
    Tlf. 3392 5098
    Mobil 2240 0930